fbpx

Public Relations dla NGO’sów?

Marketing to obecnie stały element działalności jakiegokolwiek podmiotu w sferze społecznej czy biznesu. Nikt nie skorzysta z usługi danej firmy, jeśli ta nie zakomunikuje światu o swojej ofercie. Tak samo jest w przypadku 3 sektora. Prowadzący fundacje czy stowarzyszenia muszą pamiętać, że promocja NGO jest niezbędna. Dlaczego? Powód jest prosty: promocja pomoże organizacji poinformować o działaniach oraz zebrać fundusze potrzebne do działań non-profit.

NGO-sy zdają sobie sprawę, że skuteczna promocja jest potrzebna. Nikt przecież nie chce organizować akcji społecznej o której nikt tak naprawdę się nie dowie. Budowanie pozytywnego wizerunku organizacji i komunikowanie otoczeniu o jej ofercie, to okazja do zdobycia nowych partnerów, wolontariuszy, ale i sponsorów. Wymaga to nie tylko systematyczności i zaangażowania, nie tylko finansowego. Najważniejsze jest by wpierw ustalić cele komunikacji internetowej, następnie sukcesywnie je realizować.

Istnieje kilka podstawowych elementów promocji internetowej dla NGO’sów, które nie mogą zostać pominięte.

Atrakcyjna strona www

Strona internetowa to wizytówka każdej instytucji. Oprócz danych teleadresowych powinny się znaleźć informacje takie jak:

  • misja i działalność instytucji,
  • dotychczasowe działania i sukcesy organizacji,
  • kto tworzy zespół,
  • jak zostać wolontariuszem organizacji i co można robić.

Jeśli organizacja jest spora i działa prężnie warto stworzyć na stronie zakładkę „dla mediów” czyli zbiór informacji, które mogą wykorzystać media i partnerzy. Tzw. „niezbędnik informacyjny” powinien zawierać wyżej wspomniany opis organizacji, zdjęcia z organizowanych akcji/eventów, logo organizacji (najlepiej gdy jest stworzona księga znaków).

Do stworzenia strony można użyć bezpłatnych generatorów jak Wix, Weebly ,Webwave bądź skorzystać z darmowych szablonów WordPress.

Strona internatowa musi być przejrzysta i intuicyjna. Przesyt informacji bądź zły skład sprawi, że potencjalna osoba, która trafi na stronę www, może nie znaleźć informacji i bardzo możliwe, że zrezygnuje z dalszych poszukiwań.

Content marketing

Content marketing, czyli marketing treści to obecnie „must have” w strategii promocji w Internecie. Jego głównym celem jest budowanie świadomości marki, poprzez publikację wartościowych treści, które zainteresują wybraną grupę odbiorców w formie video, infografiki czy prezentacji. Dużym zainteresowaniem cieszą się krótkie filmiki wykorzystujące storytelling czyli opowiadanie historii. Jest to idealna forma przedstawienia mieniającego życie projektu, który realizowała organizacja bądź o super wolontariuszach. Ważne jest by była to historia naprawdę ciekawa, która wciągnie widza w 100% .

Dobrym pomysłem jest by organizacja prowadziła własnego bloga. Według niektórych, jest to element niezbędny w promocji organizacji w sieci. Poprzez bloga można opowiadać historie podopiecznych, ludzi działających w organizacji czy opowiadać o ważnych dla organizacji rzeczach albo edukować.

Media społecznościowe

Media społecznościowe mają duże znaczenie nie tylko dla świata biznesu. Facebook, Twitter czy Instagram to kanały najczęściej używane przez Polaków. Jest to ogromny potencjał dla III sektora, gdyż to właśnie tam są ich potencjalni sponsorzy, partnerzy i wolontariusze. Za obecnością w media sferze powinien przemawiać fakt, że są to działania bezpłatne. Oczywiście jeśli nie chcemy robić płatnych kampanii reklamowych.

Największą zaletą tego typu komunikacji jest kontakt z odbiorcami, ale też szybka promocja materiałów stworzonych przez organizację – nowe treści na blogu, filmiki, infografiki czy sprawozdania z ciekawej akcji. Sens obecności na portalach społecznościowych jest tylko wtedy, kiedy wpisy pojawiają się regularnie, o odpowiednich godzinach. Publikowane wpisy nie powinny być tylko informujące. Niech angażują odbiorców poprzez pytania czy ciekawe sugestie.

Dobrym pomysłem na dalszą promocję w mediach społecznościowych jest to by organizacja brała udział w różnych debatach prowadzonych na forach internetowych czy specjalnych grupach. Ważne jest by organizacja budowała wizerunek eksperta i zdobywała zaufanie.

Mailing

Kampania mailingowa jest stałym elementem komunikacji. Kupowanie bazy mailingowej jest dla organizacji znacznym kosztem i według mnie, bezcelowym. Dlatego na początku warto wykorzystać kontakty własne i osób działających przy organizacji. Najprostszym sposobem na pozyskanie kontaktów jest umożliwienie pozostawienia adresu mailowego na stronie internetowej organizacji bądź tworzyć list mailingowe w trakcie wydarzeń organizowanych przez instytucję.

Taką bazę wykorzystuje się przede wszystkim do wysyłki informacji o organizowanych akcjach jak np. przekazanie 1% podatku danej organizacji czy o nowych projektach w które można się zaangażować. Najlepiej w postaci newslettera.

Kampania reklamowa on-line

Wbrew ogólnej opinii reklama w Internecie nie musi być droga. W przypadku organizacji społecznych, może ona być nawet bezpłatna.

Naprzeciw potrzeb promocyjnych NGO-sów wyszedł Google, tworząc projekt Google Non Profits. Dzięki temu organizacje mogą otrzymać bonusy i zniżki na korzystanie różnych aplikacji. NGO mogą również bezpłatnie korzystać z narzędzi Google, które pomogą organizacji dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Każda organizacja pozarządowa powinna inwestować w promocję. Wyżej wymienione elementy to dobry początek. Oczywiście idealną sytuacją jest gdy NGO współpracuje z agencją, która w odpowiedni sposób przekaże pełnię działalności organizacji. Niestety tak nie ma i wiele instytucji „sama sobie rzepkę skrobie”. Na szczęście istnieje wiele darmowych narzędzi, które można wykorzystać w tworzeniu komunikacji i materiałów udostępnianych na kanałach promocyjnych organizacji:

  • Canva czy Piktochart- tworzenie grafik
  • Pixlr Editor- edycja zdjęć
  • Social Media Image Maker –narzędzie do tworzenia materiałów udostępnianych na kanałach społecznościowych jak Facebook, Twitter, LinkedIn,
  • Pixabay – narzędzie z darmowymi zdjęciami i filmami,
  • Strikingly – czyli darmowe profesjonalnie wykonane strony internetowe.

Podsumowując obecność i działalność NGO’sów w sferze komunikacji w Internecie jest jak najbardziej słuszną drogą. Pamiętać jednak należy o przygotowaniu kompleksowej strategii działań w Internecie. Tworząc strategię powinniśmy się zastanowić nad głównym przesłaniem komunikatu. W dalszej kolejności musimy określić ostateczną grupę docelową, do której chcemy dotrzeć przekazem a następnie dobrać odpowiednie narzędzia i kanały, gdzie wybrany wcześniej target się znajduje, komunikuje. Pamiętać należy również od podłączeniu narzędzi analitycznych m.in. takich jak Google Analytics, Pixel Facebooka. Umiejętność analizy danych pozwoli nam na optymalizacje kosztów kampanii reklamowych oraz właściwy format Contentu i kanałów komunikacyjnych.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Close Menu