Chat-bot – Twój nowy kolega z pracy!

Sztuczna inteligencja opanowuje świat. Niebawem firmy świecić będą pustkami, a pracowników sprzedaży i obsługi klienta zastąpią nieuzależnione od kawy algorytmy…

Oczywiście to tylko żart, bo osobiście nie wierzę w wizje zdehumanizowania biznesu aż do tego stopnia. Nie mniej jednak rozwijająca się technologia będzie coraz skuteczniej wspierać biznes.

Jednym z takich sprzedażowo-marketingowych narzędzi wsparcia są popularne chat-boty, które marki coraz finezyjniej programują, tym samym ułatwiając sobie obsługę klienta.

Co to jest chat-bot?

Najprościej mówiąc – jest to oprogramowanie, które analizuje pytania klientów, a następnie symuluje działanie prawdziwego człowieka w celu udzielenia swojemu rozmówcy stosownej odpowiedzi na interesujący go temat. Można powiedzieć, że jest to taki wirtualny asystent. Takich mniej lub bardziej zaawansowanych asystentów możemy spotkać na różnego rodzaju chatach min. FB Messenger, Skype czy też live chatach osadzonych na stronach internetowych. 

Po co go zatrudniać?

Kto prowadzi duży biznes, zwłaszcza w segmencie B2C, ten doskonale wie, ile czasu zajmuje działowi obsługi klienta nieustanne odpowiadanie na te same pytania lub rozwiązywanie powtarzających się problemów. Mając dobrze zaprogramowanego bota z łatwością odciążymy pracowników, których potencjał będzie można wykorzystać w innych mniej powtarzalnych obszarach działania firmy. 

Co więcej, boty nie tylko przydają się w działaniach sprzedażowych, ale są atrakcyjną formą wsparcia działań marketingowych takich jak np. dystrybucja treści, przekazywanie informacji o promocjach i nowościach czy też przeprowadzanie konkursów i quizów. Przykładów i możliwości wykorzystania botów jest wiele, przyjrzyjmy się kilku z nich. 

1. CNN

Dzięki botowi CNN nie musimy przekopywać się przez setki informacji, wchodzić na stronę internetową, bo dzięki subskrypcji interesujących nas tematów porcję newsów otrzymamy codziennie na messengera.

2. Hipmunk

Zadaniem bota firmy Hipmunk jest pomoc w zorganizowaniu podróży, znalezieniu hoteli i biletów lotniczych. Tego typu bot z pewnością zadowoli osoby, które nie lubią długich poszukiwań najlepszych ofert. Zachęcamy do przetestowania.

https://www.facebook.com/messages/t/hipmunk

3. Komputronik

Firma z pewnością wie, jak wykorzystać potencjał bota. Jego architektura jest zaprogramowana na najwyższym poziomie. Dzięki botowi sprawdzimy min. status przesyłki, gdzie znajdują się najbliższe sklepy stacjonarne, dowiemy się o akcjach promocyjnych, produktach lub też zostaniemy przekierowani do konwersacji z doradcą. 

https://www.facebook.com/komputronik/

4. National Geographic

Bot National Geographic ma na celu edukacje poprzez zabawę. Wybieramy interesującą nas kategorię i rozpoczynamy quiz, który można kontynuować w nieskończoność otrzymując przy tym sporą porcję wiedzy. 

https://www.facebook.com/natgeo/

5. Warta

Dla niektórych tematyka ubezpieczeń to temat nużący do bólu, a meandry różnych ,,najlepszych” rozwiązań mogą skutecznie zirytować człowieka. Warta w bardzo czytelny sposób pokazuje, że znalezienie odpowiedniej opcji ubezpieczenia może być proste i przyjemne. 

https://www.facebook.com/wartaPL/

6. Multikino Polska

Chcesz sprawdzić repertuar w swoim mieście, załapać się na tanie bilety, zobaczyć trailer filmu wprost z messengera lub dokonać rezerwacji? Bot Multikina zaprojektowany został tak, że w zasadzie łatwiej korzystać z jego obsługi niż z witryny internetowej. 

https://www.facebook.com/MultikinoPolska/

Jak widzicie, możliwości jest wiele, a boty doskonale wpisują się w praktycznie każdą dziedzinę biznesu. Robiąc research dotyczący wykorzystania chat-botów w Polsce z przykrością stwierdzam, że jesteśmy daleko w tyle za rynkami zachodnimi. Niestety duża część nawet największych marek po prostu z nich nie korzysta, a szkoda, bo możliwości są ogromne. Jeśli szukacie bot-owych inspiracji to szczerze polecam stronę: https://botlist.co, gdzie znajdziecie setki przykładów, jak marki je wykorzystują.  A może chcecie zaprojektować i wdrożyć bota? Zapraszamy do kontaktu!

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email