fbpx

Czy moja firma potrzebuje agencji public relations?

Jako właściciel Agencji public relations z 11 letnim stażem w obsłudze klienta, bardzo często spotykałem się z takim pytaniem „Czy moja firma potrzebuje Agencji public relations?”. Pytanie dosyć zaskakujące ale faktycznie wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy jak można wykorzystać potencjał, doświadczenie i zasoby ludzkie takiej agencji. Stąd pomysł o na ten artykuł, chcę obalić kilka mitów.

Mit.1. Agencja public relations jest tylko największych przedsiębiorstw:

Dosyć często spotykałem się z taką opinią, wśród moich rozmówców, którzy twierdzili, że ich napewno nie stać na obsługę agencji public relations bo na to mogą pozwolić sobie tylko najwięksi na rynku. Jak to bywa w branży usługowej i konsultingowej wszystko zależy od konkretnych potrzeb klientów i zrealizowanych działań. Zazwyczaj agencje rozliczają się w dwóch modelach współpracy : 

  • Zryczałtowana opłata za zakres działań określonych w umowie z agencją public relations.
  • Opłata za godzinę pracy specjalisty/menadżera public relations (sumując na koniec miesiąca wszystkie przepracowane godziny na rzecz klienta). 

Czyli wszystko zależy od tego czego konkretnie potrzebuje klient, agencja przygotowuje kosztorys, wraz z media planem działań, którego koszty można wyliczyć i zaproponować klientowi na jeden z w/w przykładów rozliczeń. Większość agencji public relations jest na tyle elastyczna, że praca podzielona jest na dłuższy harmonogram działań komunikacyjnych, które pozwalają również rozłożyć budżet na dłuższy czas. 

Czy agencja jest dobra dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw? Zdecydowanie tak, bo małe przedsiębiorstwa nie zawsze mają wystarczające zasoby ludzkie, żeby delegować pracownikom działania związane z marketingiem i z działaniami public relations. Do tego dochodzą jeszcze kwestie narzędzi, kompetencji pracowników. Kolejna rzecz MiŚP mogą skorzystać z zasobów ludzkich agencji i ich doświadczenia oraz szerokich kontaktów np. z mediami czy Influencerami.

Mit.2. Agencja public relations sprawdza się jedynie do projektów społecznych lub kampanii politycznych. 

Kolejny ciekawy mit, faktycznie jakby to nie zabrzmiało dziwnie, public relations ma słaby PR i bardzo często kojarzy się z politycznymi kampaniami oraz kontaktami. Kolejnej skojarzenie z jakim się spotkałem to tzw. „Czarny PR” określenie, którego ja absolutnie nie jestem zwolennikiem. Zachęcam do zapoznania się Kodeksem Etyki PR, który w 2019 roku został opracowany przez Piotra Czarnowskiego (First PR) i Grzegorza Szczepańskiego. Pkt.1 Kodeksu mówi jasno i wyraźnie „Public relations komunikuje tylko prawdziwe informacje. Specjalista public relations (specjalista PR) jest zobowiązany rozpowszechniać informacje, które zgodnie z jego wiedzą i doświadczeniem są prawdziwe, ścisłe i nie wprowadzają w błąd odbiorcy. Jeśli są jakiekolwiek wątpliwości co do wiarygodności informacji, obowiązkiem specjalisty od public relations jest ich zweryfikowanie.” Stąd stosowanie technik manipulacji oraz niesprawdzonych i niepotwierdzonych informacji jest niezgodne z etosem pracy Piarowca. Zachęcam do poczytania tych kilku punktów wspomnianego wcześniej kodeksu. 

Oczywiście agencje public relations współpracują również z politykami, czy kandydatami do różnych wyborów, ale zawsze powinni się kierować normami etycznymi w/w kodeksie. Kolejna kwestia komitety wyborcze lub kandydaci to tylko cześć klientów agencji, bo przecież wybory nie odbywają się co miesiąc!

Mit.3. Nie opłaca się zatrudniać agencji lepiej zatrudnić człowieka w firmie.

Tutaj faktycznie nie ma jednej zadowalającej odpowiedzi. Faktycznie pracownik wewnątrz przedsiębiorstwa, zawsze lepiej pozna kulturę pracy firmy ich kontrahentów, klientów oraz cały zespół pracowników. Ale musimy pamiętać również o tym, że jeden pracownik od public relations może się okazać niewystarczający, bo jeśli weźmiemy pod uwagę narzędzia i możliwości Digital Marketingu, różnych narzędzi do tworzenia Contentu do tego kontakty z mediami, organizacja konferencji prasowych, obsługa targów branżowych itp. To faktycznie jedna osoba może nie wystarczająca. 

Poznaj 7 pkt. Za wyborem modelu współpracy z Agencją public relations:

  • W jednej opłacie miesięcznej zatrudniasz kilku specjalistów (z różnych dziedzin marketingu i public relations-u, którzy obsługując również innych klientów zdobyli cenne doświadczenia, które mogą teraz wznieść do Twojej firmy).
  • Nikogo nie zatrudniasz na umowę o pracę (czyli nie masz żadnych urlopów, L4, ZUSów i innych opłat, które ponosisz zatrudniając pracownika na etat) w dodatku współpraca z agencją public relations jest dla Ciebie kosztem księgowym. 
  • Kontakty pracowników agencji public relations z mediami z influencerami, które można wykorzystać w kampaniach dla Twojej firmy.
  • Elastyczna forma współpracy, którą dostosowujesz do aktualnych potrzeb i możliwości finansowych w tym również czas współpracy z agencją public relations.
  • Agencje public relations bardzo często mają bardzo duże Rabaty na usługi np. Zakupu mediów reklamowych, wykorzystania powierzchni reklamowej, tworzenia treści takich jak Video, spot radiowy, sesje zdjęciowe.
  • Wiele agencji public relations ma również spore doświadczenie związane obsługą klientów, którzy padli ofiarą Hejtera lub innych negatywnych działań, które wpływają na wizerunek postrzegania firmy.  
  • Agencje public relations zazwyczaj posiadają wypracowane i przetestowane metody radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, które w ekspresowym tempie mogą wdrożyć do Twojej firmy. 

W moim przekonaniu w/w pkt zdecydowanie przemawiają zdecydowanie za współpracą z agencją zarówno jeśli chodzi o kwestie po stronie kosztów finansowych jak również doświadczeniu pracowników oraz wypracowanych przez lata narzędzi metodologii. 

Jeśli nie wiesz czy agencja public relations jest dobrym wyborem dla Ciebie lub Twojej firmy wypełnij formularz poniżej. Jeśli masz problem z Hejterem lub z innym problemem dotyczącym Twojego wizerunku w sieci skontaktuj się koniecznie z nami!

Udostępnij:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Close Menu