Jeśli pracujesz w salonie samochodowym jako handlowiec to ten poradnik pomoże Ci wdrożyć strategię sprzedaży samochodów za pomocą platformy społecznościowej LinkedIn. Obecnie w naszym kraju korzysta z tego serwisu ponad 3 mln. aktywnych użytkowników!
Social Selling – to nie tylko działania, które pozwolą Ci stworzyć własny wizerunek ekspercki ale przede wszystkim narzędzie pozwalające generować nowe leady, zapytania ofertowe czy kontrakty. To także działania, dzięki którym zbudujesz własną reputację eksperta w branży.
Jak zacząć?
Zanim zaczniesz networking – musisz się do tego odpowiednio przygotować. Pamiętaj, żeby odnieść sukces serwisie społecznościowym LinkedIn – musisz zbudować zaufanie wśród osób, które będą oglądały Twój profil prywatny.
Jak twierdzą specjaliści od PR-u pierwsze 90s determinuje to jak będziemy postrzegani w oczach naszych rozmówców!
Podobnie jest z naszym wizerunkiem w mediach społecznościowych.
To startujemy 3.2.1….!
Zakładając konto na LinkedIn – musisz do tego podejść strategicznie – po pierwsze zastanów się/zadaj sobie kilka podstawowych pytań:
- Jaki chcesz zbudować wizerunek Twoje marki osobistej tzw. Personal Branding?
- Jaki masz cel działań komunikacyjnych w tym serwisie?
- Kto jest Twoim klientem lub partnerem biznesowym?
- Jak będziesz gromadzić kontakty?
- Co chcesz komunikować?
- Jak będziesz mierzyć skuteczność działań?
Pamiętaj, że osoby, które będą odwiedzać Twój profil powinny znaleźć informacje dotyczące nie tylko Twojego wykształcenia, ale również doświadczeń zawodowych, zrealizowanych projektów, z jakimi klientami współpracowałeś/aś.
Zdjęcie profilowe
Zaprezentuj się efektownie – nie zapominaj o wstawieniu zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle, nie muszę chyba wspominać, że zdjęcie buduje też wizerunek Twojej osoby – zadbaj o dobrą jakość i formę zdjęcia. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie sesji zdjęciowej całego zespołu oraz ustawienie na wszystkich profilach działu handlowego takiego samego zdjęcia w tle, które również może prezentować aktualną ofertę lub prezentację nowego modelu „THE 1” w przypadku nowej wersji popularnego modelu BMW serii 1.
Nagłówek
Powinien być Twoim wyróżnikiem, ale jednocześnie pamiętaj, że w tym serwisie wyszukujemy również po stanowiskach zawodowych, hasztagach, branżach lub konkretnych firmach w tym również konkretnych markach. Korzystaj z popularnych stanowisk zawodowych np. dla handlowca z branży #Automotive salony BMW użyłbym nagłówka „Doradca biznesowy BMW w „nazwa salonu” lub „Doradca ds. Sprzedaży Flotowej BMW”.
Podsumowanie zawodowe:
Nie zapominaj, o krótkim podsumowaniu zawodowym. Brak uzupełnienia tej sekcji to klasyczny błąd i nie wykorzystany potencjał tego serwisu. W podsumowaniu zawodowym możesz opisać nie tylko to czym zajmujesz się zawodowo, ale może pochwalić się jakich klientów obsługujesz w ramach swoich obowiązków zawodowych, jakie konkretne działania wykonywałeś dla nich, jaki problem klienta rozwiązałeś (np. optymalizacja kosztów zarządzania flotą samochodów w przedsiębiorstwie – pokazując jednocześnie nowoczesne systemy do zarządzania flotą, finansowania zakupu samochodów, obsługi serwisowej pojazdów kończąc na odkupie lub zwrocie używanych samochodów. Tutaj masz do wykorzystania ponad 2000 znaków za pomocą, których pokażesz siebie jako eksperta w dziedzinie sprzedaży samochodów. A teraz najważniejsze używaj słów kluczowych, oraz hasztagów po których będziesz wyszukiwany w serwisie LinkedIn.
Rekomendacje umiejętności:
Poproś o rekomendacje Twoich klientów, współpracowników, szefów. Osoba odwiedzająca Twój profil może na podstawie takich rekomendacji poznać faktycznie czym się zajmujesz lub specjalizujesz. Nie bój się prosić o takie rekomendacje. Pamiętaj, żeby odwdzięczyć się swoją rekomendacją osobie, która wystawiła ci rekomendację. Sam algorytm serwisu może lepiej pozycjonować Twój profil właśnie przez to, że posiadasz rekomendacje od klientów, współpracowników, kontrahentów.
Dziel się treścią:
Pamiętaj uzupełnienie profilu wg. powyższych porad to tylko połowa sukcesu. Publikuj regularnie treści najlepiej kilka razy w tygodniu. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie, chwal się osiągnięciami marki, którą reprezentujesz. Pokaż rozwiązania technologiczne, co wyróżnia modele samochodów marki, w której pracujesz. Pokaż jaką wartość dajesz jako doświadczony handlowiec najlepiej na konkretnych przykładach Stories – jak rozwiązałeś problem Twoich klientów. Branża Automotive niezależnie od marki praktycznie codziennej tworzy mnóstwo contentu, który możesz wykorzystać. Np. filmiki prezentujące konkretny model lub jego właściwości – tutaj możesz spokojnie linkować również do serwisu YouTube lub innych oficjalnych stron internetowych. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tutaj o klasyczne „Copy” and „Past” dodaj swój komentarz do każdego posta, również tutaj możesz dodać # ale nie przesadzaj z ilością najlepiej maksymalnie 3 hasztagi to nie jest Instagram czy Twitter gdzie im więcej # tym lepiej.
Sales Navigator:
To już narzędzie płatne tzw. konto „Premium” właściwie o możliwościach tego narzędzia można by napisać osobny artykuł (może następnym razem). Sales Navigator to doskonałe narzędzie wspomagające pracę handlowca to tutaj będziesz miał możliwość wyszukiwania Twoich potencjalnych klientów (bardziej rozbudowana wyszukiwarka w porównaniu ze standardową opcją), tutaj możesz klasyfikować Twoje kontakty wg. branż, stanowisk i wielu elementów. SN daje Ci możliwość wysłania spersonalizowanych wiadomości tzw. InMail tutaj również masz monitoring wiadomości. Jak podaje portal InsideSales.com, na wiadomość InMail odpowiada o 33 proc. więcej osób niż na zwykłego maila z tą samą treścią. To narzędzie to nasz osobisty CRM gdzie nie tylko możemy zarządzać naszymi leadami, wysyłać wiadomości ale również monitorować osoby, które są w naszym kręgu zainteresowania do tego stopnia, że jeżeli dana osoba awansuje lub zmieni firmę i dokona takiej zmiany na swoim profilu LinkedIn to my otrzymamy powiadomienie o takiej aktywności. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat Social Selling dla branży motoryzacyjnej
Bądź aktywny!
Swoją aktywność w serwisie LinkedIn nie ograniczaj tylko do publikowania własnych treści ale również poszukaj grup tematycznych i bądź tam aktywny. Komentuj treści w Twojej sieci kontaktów bo w ten sposób możesz zbudować świadomość wśród innych użytkowników serwisu, znajomych Twojej sieci kontaktów. Rozwijaj swoją sieć kontaktów ale UWAGA nie spamuj innych użytkowników czyli nie zapraszaj bezmyślnie wszystkich jak popadnie. Jak już zapraszasz kogoś do własnej sieci kontaktów to przedstaw się ale nie sprzedawaj odrazu w pierwszym kontakcie. Udzielaj się, rekomenduj inne osoby, pomagaj rozwiązać problem innych użytkowników. Regularnie loguj się do serwisu, zainstaluj sobie aplikacje na telefon komórkowych bo tutaj znajdziesz kilka dodatkowych funkcjonalności, których nie znajdziesz w wersji na komputer.
Podsumowanie:
LinkedIn to serwis bardzo popularny w Europie praktycznie każdego dnia przybywa 33 204 nowych użytkowników serwisu. Również w naszym kraju platforma zyskuje znaczące wzrosty popularności i co najważniejsze to szybciej tutaj znajdziesz ekspertów oraz osoby odpowiedzialne za decyzje zakupowe w firmie np. jeśli chodzi o zakup lub zarządzanie flotą samochodów niż na innym portalu np. Facebooku czy Instagramie.
Jak szukać klientów? o tym już wkrótce w kolejnym poradniku tym razem dotyczącym narzędzia „Sales Navigator” ale jeśli nie chcesz czekać to zapraszam na nasze szkolenia na stronie SPACE PR lub konsultacje tutaj również dostępne w postaci Online (gdzie możesz się umówić bezpłatnie na konsultację 1h). Masz pytania? Napisz do nas na kontakt@spacepr.pl