Kolejna zabawa na Facebooku, czyli udany viral

Media społecznościowe podatne są na nowe mody, które szybko rozprzestrzeniają się w sieci i angażują tysiące internautów. Jakie korzyści daje firmom branie udziału w internetowych wyzwaniach?

Chwilowa moda?

Nigdy nie wiadomo co tak naprawdę może wywołać sytuację, w której użytkownicy Internetu masowo będą udostępniając konkretną treść, która za sprawą jakiegoś czynnika staje się popularna. Zjawisko viralu bardzo szybko się rozpowszechnia, ponieważ to ludzie między sobą rozsyłają dany content. Jaki jest sekret marketingu wirusowego? Materiał musi być naprawdę intrygujący i powinien przyciągać uwagę, odróżniać się od tego co pojawiło się już do tej pory w sieci. Jednak nie da się przewidzieć co dokładnie skradnie serce internautów i kiedy rozpocznie się efekt śnieżnej kuli. Co jakiś czas w mediach społecznościowych pojawia się nowa moda na wyzwania, w których każdy ma okazję sam wziąć udział. Takie zabawy wywołują zamieszanie wśród społeczności, ponieważ ich celem jest dostarczanie rozrywki lub nietypowych przeżyć, którymi można podzielić się z innymi. Internauci cały czas szukają nowych wrażeń, dlatego chętnie angażują się w to, co akurat staje się kultowe.

Rozchwytywane challenge w sieci

Do internetowych wyzwań, które odbiły się dużym echem zaliczyć można przede wszystkim nagrywanie razem ze znajomymi własnych video do piosenki “Harlem Shake”, wylewanie sobie na głowę kubła zimnej wody dla dobra jakiegoś celu za sprawą Ice Bucket Challenge czy zastyganie na moment w bezruchu w dużej grupie osób, czyli Mannequin Challenge. Trendy, które pojawiają się nagle potwierdzają tylko fakt, że social media mają bardzo duży wpływ na internetową społeczność. I każda niepozorna rzecz może wywołać miliony udostępnień, komentarzy i lajków. Ostatnio wyzwania zaczęły być rzucane nawet konkretnym firmom, do których zazwyczaj młode osoby wysyłały wiadomości z prośbą o mały zakład. Treść brzmiała mniej więcej tak:

Czy jeżeli pod screenem z tej rozmowy będzie 50 tysięcy lajków i 20 tysięcy komentarzy to wyślecie mnie na wycieczkę do Barcelony na Wasz koszt?

Na samym początku, kiedy akcja nie była jeszcze tak popularna nieświadome możliwości, które oferuje Internet, firmy przystawały na propozycje. Liczby podawane w zakładach wydawały się być tak duże, że nikt nie zdawał sobie sprawy, że komukolwiek się uda dotrzymać słowa. A jednak – osoby, które bardzo chciały uzyskać darmową usługę lub rzecz masowo udostępniały swój post i prosili innych o pomoc. I rzeczywiście – nagle wszyscy użytkownicy Facebooka w Polsce zaczęli grać do jednej bramki, lajkowali i komentowali, aby tylko pomóc osiągnąć komuś swój cel. 

Firmy też podejmują wyzwania!

Real time marketing był uznawany za jeden z najważniejszych trendów 2015 r. i aż 98% osób potwierdziło pozytywny wpływ tych działań na generowane przychody. Od tego czasu nie zmieniło się za dużo, RTM dalej jest wykorzystywany w odpowiedzi na virale, które pojawiają się w sieci. W takich sytuacjach trzeba reagować od razu – dobrym przykładem jest tutaj nagła popularność Cacao DecoMorreno, dzięki któremu wiele firm zyskało bardzo duże zasięgi, kiedy w swoich postach w ciekawy sposób nawiązywało do tej akcji. Dokładnie tak samo jest z modą na wyzwania, niektóre marki potrafią dobrze wykorzystać moment i za sprawą błyskotliwego contentu zaangażować swoją społeczność. Jaki może być skutek brania udziału w takich zabawach? Przede wszystkim trzeba bardzo rozważnie podchodzić do każdej akcji i dwa razy przemyśleć w jaki sposób uczestnictwo w takim wyzwaniu przyczyni się do realizacji naszych celów biznesowych. Treści trzeba generować rozważnie, ponieważ to co pojawi się w sieci już tam zostanie. 

W bardzo ciekawy sposób burgerownia Pasibus wykorzystała modę na taką zabawę i opublikowała post, który zyskał aż 18 tysięcy polubień – to prawie 4 razy więcej niż oczekiwała. Firma dotrzymała słowa i wpłaciła 500 zł na konto WOŚP, dzięki temu nie tylko zyskała na wiarygodności, ale także teraz może być uznawana za organizację nowoczesną, która reaguje na aktualne trendy. Dodatkowo jest także odpowiedzialna społecznie, ponieważ wsparła charytatywny cel. Firmy, które chcą wziąć udział w nowych wyzwaniach mają szansę na polepszenie swojego wizerunku. Muszą jednak robić to w sposób jak najbardziej naturalny, aby zbudować dobre relacje ze swoją grupą odbiorców. Klienci w żaden sposób nie mogą poczuć, że te działania są podejmowane na siłę. Do każdego wyzwania firmy muszą podejść w sposób indywidualny, aby wykorzystać je jak najlepiej.

Marka Miler Menswear, która produkuje ekskluzywne akcesoria i ubrania dla mężczyzn stworzyła własne video, w którym można zobaczyć to co dzieje się w jednym z ich sklepów. Mannequin Challenge to była dobra okazja do pokazania naszej siedziby i pracowników, pokazania tego co dzieje się w wewnątrz. Takie filmiki zyskują na popularności, ponieważ ludzi naprawdę ciekawi backstage. 

Na początku każda nowa zabawa wzbudza wiele emocji, jednak po krótkim czasie internauci zazwyczaj się nudzą i wracają do codziennych obowiązków. Marki z kolei muszą czujnie obserwować co aktualnie dzieje się w social mediach, aby móc szybko zareagować na nowe trendy.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email