Marketing w epoce wirtualnej rzeczywistości – cz.1

Rok 2016 był przełomowy ze względu na rozwój technologii, dzięki której każdy może zostać pochłonięty przez elektroniczną rzeczywistość wygenerowaną komputerowo. Jak mogą wykorzystać do realizacji własnych planów wirtualną rzeczywistość przedsiębiorstwa? Czy rok 2017 zrewolucjonizuje działania znanych marek w tym obszarze?

Przyszłość dzieje się teraz

Wirtualna rzeczywistość (VR) to technologia kreująca obraz pozornej rzeczywistości, dzięki której możliwe jest doznanie uczucia wejścia w jakiś wytworzony świat. Założenie specjalnych okularów jest szansą na podjęcie interakcji z otoczeniem, które jest przygotowywane za pomocą profesjonalnego oprogramowania. Wirtualna rzeczywistość może zawierać równocześnie elementy świata prawdziwego, ale także fikcyjnego. Komputerowo mogą zostać stworzone zarówno przedmioty, zdarzenia, ale także przestrzeń, a użytkownik może przenieść się do dowolnego punktu na Ziemi. Celem VR jest doświadczenie uczucia izolacji i wywołanie silnego wrażenia przebywania w miejscu, w którym tak naprawdę się nie jest.
Na rynku można zauważyć wzrost zainteresowania wirtualną rzeczywistością, która określana jest jako totalna rewolucja w branży technologicznej. Już w 1995 r. firma Nintendo stworzyła prototyp konsoli do gier wideo wykorzystujący trójwymiarową grafikę. W tym okresie czasu ludzkość prawdopodobnie nie była jeszcze przygotowana na tak potężny krok techniki. Prawie 20 lat później Facebook za ponad 2 mld dolarów kupił firmę Oculus VR, aktualnie lidera na tym rynku. Prognozy przewidują, że w ciągu pięciu lat sprzedaż okularów do wirtualnej rzeczywistości wzrośnie na całym świecie aż o 67%. Czy to przypadek, że Mark Zuckerberg, twórca ogromnego medium społecznościowego zauważył potencjał w tej technologii?

Nie tylko rozrywka

Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana jest już nie tylko do dostarczania wrażeń w grach komputerowych, ale w wielu ważnych dla ludzkości dziedzinach. W medycynie za pomocą specjalnie przygotowanych programów można leczyć fobie pacjentów oraz doskonalić umiejętności chirurgów. W architekturze możliwe jest tworzenie wizualizacji mieszkań lub budynków, które pozwalają na wirtualnych spacer po tych obiektach. Pokazywanie takich ofert zwiększa zainteresowanie klientów oraz daje dużą przewagę nad zwykłymi zdjęciami. W edukacji jest szansa na wzbudzenie ciekawości uczniów oraz szybsze przyswajanie wiedzy poprzez pokazywanie im prawdziwych miejsc. Tego rodzaju impulsy na pewno zwiększają zaangażowanie w naukę. Z kolei w przemyśle samochodowym można przedstawić klientom realistyczny symulator jazdy, który stwarza szansę wywołania uczucia przejażdżki po ulicach m.in. słonecznej Kaliforni.

Branża marketingowa również w swoich działaniach zaczyna wykorzystywać trend na wirtualną rzeczywistość. Badania potwierdzają, że mózg szybciej przetwarza obrazy niż tekst, zajmuje mu to tylko 1/10 sekundy. Z kolei aż 60 sekund trwa przeczytania około 200 słów. Marki coraz częściej szukają alternatyw, które pozwalają na innowacyjny sposób komunikacji z odbiorcami. Klienci wolą oglądać niż słuchać, dlatego VR zaczyna być dobrym środkiem przekazu.

Szansa na nawiązanie więzi

Codziennie każdy człowiek odbiera ze świata zewnętrznego mnóstwo bodźców, bombardowany jest tysiącami wiadomości, których nie potrafi przetworzyć. Konsumenci coraz rzadziej dają się nabrać na typowe komunikaty marketingowe, których jedynym celem jest sprzedaż danego produktu. Wirtualna rzeczywistość stwarza możliwość wykreowania emocjonalnego kontaktu pomiędzy marką a odbiorcą dzięki niestandardowym działaniom, które cały czas nie są jeszcze spopularyzowane. Jedna z agencji kreatywnych, aby upowszechnić utwór Robina Schultza zorganizowała wysyłkę mailingową, w której znalazły się kartonowe okulary z logo tego niemieckiego DJ-a i producenta. Dzięki odpowiedniej aplikacji i technologii VR można było przenieść się do hotelowego pokoju gwiazdy a później na muzyczne widowisko w klubie. Celem tej akcji było zaskoczenie odbiorców produktem poprzez nietypową formę promocji, co pozwoliło na nawiązanie silnej więzi z marką.

Treści VR wysokiej jakości

Pokazywanie wirtualnej rzeczywistości może opierać się nie tylko na ładnych obrazkach wygenerowanych komputerowo, ale także na ciekawym contencie. Tego rodzaju technologia pozwala zaangażować się odbiorcom serwisów informacyjnych i sprawić, że nie będą tylko biernymi słuchaczami. Dziennikarze telewizji ABC News mają już szansę realizować swoje materiały w technologii VR i opowiadać historie prosto z najbardziej odległych miejsc świata. Widzowie mogą zobaczyć panoramiczny widok i usłyszeć co reporter ma do zakomunikowania. Nawet New York Times publikuje już newsy w formie VR, zarówno polityczne jak i sportowe. Wystarczy ściągnąć odpowiednią aplikację i podłączyć Google CardBoard aby spotęgować wrażenia.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email