Reklamy są idealnym narzędziem budowania trwałych relacji z użytkownikiem. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby zapaść w pamięć potencjalnego klienta. Okres przedświąteczny to świetny czas, aby zaprezentować produkty w wyjątkowych aranżacjach, w ciepłej i rodzinnej atmosferze.
Oglądając reklamy niektórych firm odbiorca ma poczucie, że jego potrzeby są doskonale rozumiane i w pewien sposób może utożsamić się z bohaterem spotu. Ma wrażenie jakby reklama była dedykowana jemu i jego bliskim.
Poniżej prezentujemy krótki przegląd firm, których strategia reklamowa nie jest nastawiona na typową sprzedaż.
Huawei
W ostatnich latach modne stało się wysyłanie życzeń świątecznych mailem, smsem, czy w formie wiadomości na Facebooku. Przekaz firmy Huawei jest dość nieszablonowy, pomimo iż jest to firma specjalizująca się w produkcji urządzeń i rozwiązań telekomunikacyjnych. Twórcy spotu pokazują jak bardzo ludzie są zabiegani, skupieni na pracy i codziennych obowiązkach. Slogan: „Raz w roku odłóż smartfona na bok, spraw, aby te święta były wyjątkowe” spotkał się z ogromnym uznaniem wśród fanów tej marki. Post ze spotem został opublikowany na Facebooku 21 listopada i w ciągu kilku dni obejrzały go 2 miliony użytkowników. Równie chętnie był udostępniany. Wystarczy poświęcić chwilę i przeczytać komentarze pod postem, aby zobaczyć jak dużym cieszy się uznaniem. Użytkownicy tego portalu społecznościowego chętnie wyrażają swoje opinie, prezentują pozytywne zaskoczenie taką formą reklamy, gratulują oraz wykazują uznanie dla marki i ich produktów.
Allegro
Warto zwrócić również uwagę na reklamę z cyklu „czego szukasz w święta” stworzoną przez Allegro. Ma ona na celu pokazać, że w święta ważna jest bliskość z rodziną. Autorzy nie koncentrują się bezpośrednio na produkcie, a na tym jak pomaga on w życiu codziennym, jakie korzyści niesie ze sobą. W reklamie występuje starszy pan, który z ogromną zawziętością pragnie nauczyć się języka angielskiego. W tym celu szuka w internecie – na portalu sprzedażowym Allegro – sposobu na naukę języka obcego. Zakupuje materiały naukowe dla początkujących i bezpośrednio po otrzymaniu przesyłki od kuriera przystępuje do nauki. W trakcie nauki pomaga mu również pies rasy Jack Russel Terier. Początkowo mężczyzna uczy się prostych słówek, takich jak pies czy ręcznik. Pod koniec spotu odbiorca dowiaduje się czym była spowodowana tak silna determinacja starszego pana do nauki języka angielskiego. Okazuje się, że jego celem było spędzenie Świąt Bożego Narodzenia z najbliższą rodziną, a przede wszystkim możliwość porozumienia się z wnuczką, która mówi jedynie w języku . Odbiorca początkowo może domyślać się zakończenia. Finał jest jednak zaskoczeniem, wzbudza wiele emocji oraz wzruszenie u odbiorcy. Istnieje spore grono osób, które mogą utożsamiać się z tą reklamą, ponieważ także wyjechali za granicę, zaczęli tam nowe życie, podjęli się pracy i założyli rodziny. Część ich bliskich została w kraju, z którego pochodzą. Wiąże się to dla nich z rozłąką i tęsknotą.
H&M
Pod lupę weźmy także spot stworzony przez znaną markę odzieżową H&M. Reklamę nakręcił amerykański reżyser Was Anderson. Poza prezentacją nowej kolekcji ubrań twórcy skupili się na utrzymaniu magicznej atmosfery świątecznej. Cała akcja rozgrywa się w pociągu, którego pasażerowie jadą do domu, aby spędzić rodzinne święta. Ma on spore opóźnienie. W związku z tym, że pasażerom nie uda się dotrzeć na czas na Wigilię kierownik pociągu stara się zaaranżować święta w pociągu, aby dać im chociaż namiastkę tej wyjątkowej, pełnej bliskości aury. Sytuacja dzieje się w nieco magicznym i bajkowym klimacie.
Okres okołoświąteczny to prawdziwe żniwa dla firm z branży sprzedażowej, a tego typu reklamy wyróżniają się na tle innych, przyciągają uwagę odbiorcy. Wyżej wymienione firmy doskonale zdają sobie sprawę, że tego typu spoty to dobra inwestycja w budowanie świadomości marki oraz tworzenie długofalowej relacji z klientem. Dobry branding jest podstawą skutecznej strategii.