PR w branży medycznej

Branża medyczna w Polsce to jeden z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Już nawet w małych miejscowościach powstają profesjonalne instytucje czy gabinety, które oferują kompleksową usługę w zakresie opieki zdrowotnej. Jest to efekt panującego od kilku lat trendu „zdrowego trybu życia”. Zwiększa się również świadomość potencjalnych pacjentów. Nie wystarczy już polecenie sąsiada „ten lekarz jest dobry”. Sprawdzamy fora internetowe, szukamy opinii o placówce czy lekarzach, sprawdzamy jaki wygląda opieka po danym zabiegu np. dalsza opieka lekarza czy dostęp pokoi zabiegowych. W przypadku gdy sami musimy ponieść koszty leczenia, weryfikacja staje się jeszcze bardziej szczegółowa. Dlatego coraz więcej firm dostrzega moc działań promocyjnych. Jednak muszą być one dostosowane do potrzeb danej placówki oraz prowadzone w ramach prawa. Tak czy inaczej umówienie pacjenta na wizytę u lekarza już nie wystarcza.

Jeszcze kilka lat temu główną formą promocji w branży była reklama zewnętrzna (billboardy, ulotki, banery reklamowe w mediach). Jest ona dalej stosowana jednak w obecnym czasie szala przechyla się w stronę marketingu internetowego. Dlaczego? To właśnie Internet stał się źródłem informacji o placówce, jej ofercie czy  lekarzach czy ofercie. Postawą jest by dana placówka posiadała profesjonalną stronę internetową. Podczas jej tworzenia pamiętajmy o następujących elementach/cechach:

  • strona internetowa powinna być schludna i estetyczna pod względem graficznym,
  • najważniejsza jest treść! Na stronie powinny znaleźć się podstawowe informacje: dane kontaktowe, zakres usług i ceny, dane personalne lekarzy oraz ich dokonania. Należy również zwrócić uwagę na poprawną polszczyznę oraz brak błędów ortograficznych.
  • powinna zawierać intuicyjne menu,
  • warto zainwestować w wersje językowe strony, szczególnie jeśli placówka mieści się w mieście turystycznym,
  • referencje i informacje o udziale w szkoleniach czy konferencjach,
  • profesjonalnie wykonane zdjęcia zespołu, najlepiej w placówce.

Coraz częściej na stronach www placówek pojawiają się różnego rodzaju prezentacje czy darmowe biuletyny informacyjne dla pacjentów. Zwiększa się również liczba mobilnych użytkowników internetu dlatego warto zainwestować w mobilną wersję strony.

Tworząc stronę internetową nie można zapomnieć o jej pozycjonowaniu, generowaniu leadów np. dzięki formularzom kontaktowym i monitorowaniu współczynników konwersji.  Nie jest to sprawa prosta więc najlepiej współpracować w tym zakresie z profesjonalną agencją PR.

Strona internetowa to nie wszystko

Posiadanie strony internetowej to dobry początek do dalszych działań w mediach. O ile jesteśmy jedyną placówką w regionie, działania promocyjne mogą zostać zakończone. W przypadku większych ośrodków sprawa nie jest już taka prosta. Coraz więcej firm z branży docenia tzw. content marketing, czyli generowanie wartościowych treści. Można to zrobić na kilka sposobów:

  1. Specjaliści pracujący w placówce tworzą specjalistyczne, tematyczne treści, które są udostępniane w mediach np. poprzez artykuły sponsorowane czy też wypowiedzi eksperckie.
  2. Blog/vlog prowadzony przez pracowników placówki, w którym udostępnianie są treści na temat zdrowego trybu życia, najpopularniejszych zabiegów w placówce jak wyglądają, efekty) metody rehabilitacji itp.
  3. Tworzenie specjalnych prezentacji/biuletynów/ broszur informacyjnych specjalnie dla pacjentów, które zostaną bezpłatnie udostępnione na stronie internetowej.
  4. Wybrani specjaliści udzielają się na forach internetowych.

Warto zastanowić się również nad tzw. ambasadorem marki np. blogerem czy trenerem fitness. Jest to opcja jak na razie dostępna głównie dla prywatnych klinik czy placówek, gdyż wiąże się to z sporą inwestycją finansową. Powyższe działania są niezwykle efektowne ale i czasochłonne.

Branża medyczna a media społecznościowe?

Branża medyczna coraz częściej wykorzystuje media społecznościowe w działaniach pr’owych. Oczywiście podstawowym medium pozostaje Facebook, ale warto pamiętać o innych portalach jak np. Twitter. Profesjonalnie prowadzony fan page (placówki czy np. danego specjalisty) służy głównie utrzymaniu stałej relacji z pacjentami, ale także dzięki poszerzaniu zasięgu (poprzez „like”) docieramy do potencjalnych klientów. Udostępniane informacje mogą dotyczą wydarzeń organizowanych w placówce np. dni otwarte czy bezpłatne badania, udział w konferencjach czy też nowości w ofercie. Prym w prowadzeniu komunikacji w social mediach prowadzą prywatne kliniki czy gabinety jednak państwowe instytucje również. Wyróżnić można Centrum Zdrowia Dziecka czy Szpital Św. Zofii w Warszawie. Ba profile prowadzone są w profesjonalny i ciekawy sposób. Możemy dowiedzieć się o najświeższych wydarzeniach z życia szpitala czy też akcjach organizowanych na rzecz pacjentów. Jaka jest idealna recepta na skuteczne prowadzenie fan page’a?

  1. Angażowanie fanów poprzez publikację różnych treści: typowo medycznych jak i mniej specjalistycznych np. dotyczących domowych sposobów dbania o zdrowie, unikając przy tym zbyt medycznej terminologii – unikniemy budowania dystansu z użytkownikami.
  2. Wzajemny kontakt i obsługa – ważne by odpowiadać na komentarze i prywatne wiadomości. Warto stworzyć na profilu specjalny formularz kontaktowy.
  3. Badanie preferencji klienta dzięki odpowiednim pytaniom we wpisach czy dodatkowych aplikacjach.
  4. Tworzenie wizerunku lidera dzięki publikacji wpisów o sympozjach, konferencjach czy wydarzeniach branżowych w których brano udział oraz publikacjach specjalistów placówki.
  5. Świadomość branży – publikowanie informacji o branży czy najnowszych aktualnościach, które dotyczą pacjentów np. aktualności z NFZ.

Ważne jest by prowadzone działania w mediach społecznościowych nie były traktowane po macoszemu. Posty z odpowiednim contentem powinny pojawiać się regularnie i o odpowiednich porach. Często pracownicy instytucji nie mają wiedzy związanej z marketingiem, dlatego warto takie działania powierzyć odpowiedniej agencji.

Nie ma co ukrywać… instytucje z branży medycznej dostrzegają potrzebę i korzyści jakie wynikają z promocji oferowanych usług.. Walka o pacjenta trwa w najlepsze. Obecnie to on gra pierwsze skrzypce. Dlatego wszelka komunikacja skierowana jest w stronę pacjenta- nastawienie na jego potrzeby i ich zaspokojenie. Placówki mają coraz wyżej postawioną poprzeczkę. Wynika to z coraz większej świadomości pacjentów. Przedstawiciele branży medycznej jak np. lekarze, otrzymują wielki kredyt zaufania od pacjentów, którzy oczekują profesjonalnej obsługi w każdym zakresie. Od pierwszego kontaktu w rejestracji do zakończenia procesu leczenia. W związku z tym komunikacja zewnętrzna z pacjentami powinna być spójna i w taki sam profesjonalny sposób prowadzona. Wszelkie materiały takie jak wizytówki, broszury muszą być schludne i estetyczne pod względem graficznym. Warto by placówki medyczne współpracowały z agencjami w zakresie promocji swoich usług.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email