Od ponad dekady „Big Data” jest jednym z głównych trendów technologicznych, który cieszy się dużym zainteresowaniem w różnych branżach. Faktycznie zbieranie danych i ich analiza pozwala nam na wiele zastosowań. Od procesu zarządzania procesami produkcyjnymi a kończąc na działaniach marketingowych i sprzedażowych.
Czy Big Data sprawdzi się w działaniach PR?
Do tej pory Big Data kojarzyć się może z szerokim zastosowaniem w digital marketingu. Przykładowo dzięki analizie danych takich jak np. zachowania konsumentów, zainteresowanie klientów, możemy do nich dotrzeć za pomocą kolejnych kampanii reklamowych. Do tego celu wykorzystywany jest „Remarketing” – czyli ponowne docieranie z przekazem marketingowym do odbiorców, którzy już mieli kontakt z reklamą ale jeszcze nie dokonali zakupu produktu lub usługi.
Jak prowadzić PR w czasach Big Data?
Czy w takim razie podobne narzędzia sprawdzą się w szeroko pojętej strategii PR? Zdecydowanie TAK! Korzystając np. z narzędzi remarketingowych możemy jako dział public relations jeszcze bardziej precyzyjnie dotrzeć z przekazem do grup docelowych, które mogą być zainteresowane naszym komunikatem. Jak to zrobić? Można wykorzystać technikę, którą ja nazwałem modelem „ARE”.
Model ten składa się takich elementów:
- Awareness buduj świadomość.
- Relationships buduj relacje.
- Engagement – angażuj swoich odbiorców.
Wykorzystując model „ARE” w połączeniu z narzędziami re-marketingowymi (a wszystko w oparciu o dane Big Data) dotrzemy do preferowanej przez nas grupy docelowej określonym przekazem budując np. świadomość marki. Kolejnym krokiem będzie zbudowanie odpowiedniej relacji np. przez odpowiednio dobrany „Storytelling”. To z kolei pozwoli nam na zaangażowanie naszej potencjalnej grupy odbiorców.
Co to jest Big Data?
Jeden z pierwszych tekstów dotyczących „Big Data” pojawił się w wydaniu The Economist z 2010 r., w którym autor Kenneth Cukier, pisał, że „…świat zawiera niewyobrażalnie dużą ilość informacji cyfrowych, które stają się coraz szybsze… Efekt jest odczuwalny wszędzie, od biznesu po naukę, od rządów po sztukę. Naukowcy i inżynierowie komputerowi wymyślili nowy termin na to zjawisko: „Big Data”.
Obecnie jako użytkownicy, którzy codziennie korzystamy z Internetu podłączając do sieci swoje komputery, smartfony i inne urządzenia, zostawiamy mnóstwo tzw. cyfrowych śladów. Nasze każde logowanie do ulubionej platformy streamingowej, społecznościowej a kończąc na ulubionych platformach zakupowych lub aplikacjach banku kończy się zapisem tych danych na serwerach tych firm. Tak olbrzymia ilość danych o użytkownikach umożliwia zbieranie informacji, o których naukowcy i inżynierowie nie mogli nawet marzyć na początku 2000 roku.
Jakie korzyści daje Big Data w marketingu?
Niewątpliwie największą zaletą Big Data jest, że zbierając dane możemy je wykorzystać na wiele sposobów. Dzięki Big Data możesz pobierać dane z wielu źródeł i analizować je, żeby ułatwić podejmowanie trafnych decyzji. Decyzje poparte ogromną ilością danych umożliwiają firmom przewidywanie potrzeb, ograniczanie ryzyka, dostarczanie odpowiednich produktów, personalizowanie usług i optymalizację obsługi klienta. W kompleksowym procesie decyzyjnym duże zbiory danych zapewniają, że wszystkie decyzje są dobrze poinformowane.
Dane Big Data umożliwiają firmom skuteczną analizę informacji i dzięki nim uzyskują cenne informacje w odpowiednim czasie. Ponieważ rynki wciąż ewoluują, organizacje korzystające z tych informacji mogą dostosowywać się i podejmować decyzje w czasie rzeczywistym szybciej niż ich konkurenci. Wyposażone w duże zbiory danych firmy mogą nie tylko podejmować reaktywne decyzje, ale także podejmować proaktywne decyzje przed wahaniami rynku.
Jak Big Data mogą wykorzystać specjaliści od public relations?
Mogą to zrobić na 5 sposobów. Przeczytaj o nich poniżej.
Analiza sentymentu
Wykorzystując Big data, specjaliści od PR mogą gromadzić przydatne informacje i analizować treści na temat danej marki pod kątem sentymentu. Sprawdzają czy użytkownicy Internetu piszą o marce/produktach/usługach pozytywnie czy negatywnie. Dane pozyskane za pomocą narzędzi monitorujących Internet takie jak np. Brand24 pozwalają na szybką reakcję marki niezależnie od kontekstu w jakim została dana firma przedstawiona. Analiza sentymentu pozwala analizować swoich klientów również jeśli chodzi o ich realne potrzeby. Posiadając takie informacje, agencja lub dział public relations może dostosować treści i materiały w planowanej kampanii, aby najlepiej pasowały do postrzegania marki i jej produktów, usług oraz żeby spełniały potrzeby klientów – w myśl zasady „Nie sprzedawaj tego co Ty chcesz sprzedać, tylko to co chcą kupić Twoi klienci”.
Analiza konkurencji marki
Niewątpliwie zbieranie danych pozwala nam również na szeroką analizę wielu danych w tym również poczynań konkurencji firmy. Do tego celu możemy wykorzystać wiele dostępnych narzędzi płatnych i bezpłatnych.
Do analizy kampanii reklamowych w popularnych kanałach społecznościowych możemy wykorzystać takie narzędzia jak:
- https://poweradspy.com/ – tutaj możesz monitorować kampanie nie tylko na Facebooku czy Instagramie ale również kampanie w Google Ads. oraz YouTube.
- facebook.com/ads/library/ – narzędzie pozwalające przeglądać reklamy na Faceboooku i Instagramie innych Fanpage’y w tym również naszej konkurencji.
- https://ahrefs.com/ – narzędzie pozwalające monitorowanie konkurencji i ich stron internetowych (m.in. Backlink, Content, Keyword i wiele innych rzeczy).
Analiza trendów
Zbieranie danych Big Data – pozwala nam również analizować trendy albo informacje o tym czym interesuje się społeczność w sieci internetowej. Całkowicie bezpłatnym i najbardziej popularnym narzędziem jest https://trends.google.com/trends wielokrotnie to narzędzie sprawdziło się w kampaniach marketingu politycznego np. w wyborach prezydenckich w Polsce czy w USA w 2015 roku ale również kampanii dotyczącej referendum w sprawie Brexit w 2016 roku.
Analityka internetowa
Tutaj najlepszym narzędziem będzie Google Analytics. To całkowicie bezpłatne i popularnym narzędziem do analizy wszystkie co się dzieje na stronie internetowej firmy. GA jest czasami pomijane przez działy PR a również tutaj znajdziemy wiele ciekawych i kluczowych danych, które pozwolą nam nie tylko na optymalizację kampanii reklamowych w różnych mediach czy portalach społecznościowych, ale mogą nam dać szerszy obraz czego szukają na naszej stronie osoby, które już odwiedziły witrynę.
Kolejnym narzędziem do bezpłatnej analizy trendów i zainteresowań może być analiza grupy odbiorców w serwisie Facebook tzw. Facebook Audience Insights https://www.facebook.com/business/insights/tools/audience-insights to narzędzie, które pozwala nam na szeroką analizę (w tym również konkretne zainteresowania i zachowania) społeczności skupiającej się wokół największej platformy społecznościowej (ponad 2,5 mld. aktywnych użytkowników na całym świecie).
Przyszłość PR – czyli narzędzia, które wspierają komunikację
Co jeszcze czeka PiaRowców w przyszłości? Przede wszystkim warto zwrócić na dwie kolejne technologie, które już teraz są mogą być wykorzystywane w strategiach komunikacji m.in. technologia AR/VR czyli technologia rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, która do tej pory była wykorzystywana bardziej w kampaniach marketingowych. Jednak teraz w czasach COVID-19 może być wykorzystana na wiele sposobów (wirtualna prezentacja firmy, lini produkcyjnej itp.) AR/VR można wykorzystać na wielu nośnikach takich jak wizytówki, outdoor, ulotki, w połączeniu z aplikacją jaką użytkownik może zainstalować na swoim telefonie daje nieograniczone możliwości zastosowania w kampaniach PR.
Chatboty na pomoc Public Relations
Kolejnym narzędziem wartym uwagi dla działów lub agencji public relations jest wykorzystanie sztucznej inteligencji AI np. w postaci narzędzia wspierającego komunikację za pomocą „bota”. Taki bot możemy wykorzystać nie tylko w kampaniach sprzedażowych, ale również informacyjnych czy nawet w ramach komunikacji kryzysowej, a kończąc na relacjach z mediami. Chatbot daje możliwość niemal natychmiastowej reakcji/ odpowiedzi. Bot pozwala równocześnie na łatwe przesyłanie różnych treści i materiałów, które do tej pory wysyłane były tradycyjnym e-mailem.
Jak pokazują badania otwieralność wiadomości w ramach popularnych komunikatorów internetowych nadal jest wysoka w porównaniu z tradycyjnym e-mailem.
Podsumowanie
Dzięki Big Data agencje i działy public relations, mogą szybko reagować na ciągle zmieniające się środowisko wydarzeń medialnych i gospodarczych. Opierając swoje treści, strategie i pomysły na analizach i badaniach, które niejednokrotnie są dostępne na wyciągnięcie ręki. Dzięki ogromnej ilości danych generowanych każdego dnia mogą pomóc firmom wykorzystać je na swoją korzyść.
Big Data w obszarze komunikacji oraz działań PR już stało się codziennością w pracy osób odpowiedzialnych za kształtowanie wizerunku, komunikacji kryzysowej oraz komunikacji korporacyjnej. Tak samo jak dekadę temu, media społecznościowe zrewolucjonizowały rynek public relations i marketing internetowy tak teraz to samo dzieje się z BIG DATA.