Social media to nie tylko Facebook!

Szukasz narzędzia do nawiązywania kontaktów biznesowych? Chcesz zbudować swoją osobistą markę? Szukasz wartościowych treści dotyczących Twojej branży? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na co najmniej dwa pytania – to zdecydowanie musisz być w serwisie LinkedIn.

Serwis społecznościowy LinkedIn.com to doskonałe narzędzie służące nawiązywaniu kontaktów biznesowych. W porównaniu z największym serwisem społecznościowym na świecie jakim jest Facebook (ok. 2,2 mld użytkowników) z LinkedIn korzysta tylko około 575 mln użytkowników na całym świecie. Może zasięgi nie są oszałamiające, ale specyfika serwisu LinkedIn jest trochę inna. Na Facebooku użytkownik zdecydowanie skupiony jest na budowaniu społeczności w obszarze prywatnych wydarzeń z życia, natomiast LinkedIn służy przede wszystkim pokazaniu swoich umiejętności i doświadczenia zawodowego. Od początku istnienia tego serwisu, czyli od 2002 roku, założycielom tej platformy przyświecał jeden cel: budowanie społeczności w oparciu o zawodowe doświadczenia. Pracownicy mogliby poszukać nowej pracy prezentując swoje wirtualne CV, natomiast pracodawcy mieli mieć bazę danych potencjalnych pracowników w jednym miejscu.

Wraz z rozwojem serwisu oczywiście przybyło dużo ciekawych rozwiązań od typowych narzędzi służących rekrutacji, poprzez wdrożenie całego systemu reklamowego a kończąc na narzędziach sprzedażowych. Sam serwis podobnie jak Facebook jest bezpłatny natomiast istnieje bardzo dużo ciekawych rozwiązań, które są płatne.

W takim razie jak można zaistnieć w tej społeczności?

PROFIL IDEALNY

Zanim zaczniesz networking za pomocą LinkedIn – musisz się do tego odpowiednio przygotować. Pamiętaj żeby odnieść sukces w tym serwisie społecznościowym – musisz zbudować zaufanie wśród osób, które będą oglądały Twój profil prywatny.

Zakładając konto na LinkedIn – musisz do tego podejść strategicznie – po pierwsze zadaj sobie kilka podstawowych pytań: Jaki chcesz zbudować wizerunek Twojej marki osobistej? Jaki masz cel działań komunikacyjnych w tym serwisie? Kto jest Twoim klientem biznesowym? Jak będziesz gromadzić kontakty? Co chcesz komunikować?

Odpowiadając na powyższe pytania, pamiętaj, że osoby, które będą odwiedzać Twój profil powinny znaleźć informacje dotyczące nie tylko Twojego wykształcenia, ale również doświadczeń zawodowych, zrealizowanych projektów, z jakimi klientami współpracowałeś/aś. Nie zapomnij o wstawieniu zdjęcia profilowego, nie muszę chyba wspominać, że zdjęcie buduje wizerunek Twojej osoby – zadbaj o dobrą jakość i formę zdjęcia.

Nagłówek – powinien być Twoim wyróżnikiem, ale jednocześnie pamiętaj, że w tym serwisie wyszukujemy również po stanowiskach zawodowych. Korzystaj z popularnych nazw stanowisk np. na moim przykładzie PR Manager, Brand Manager ale Brand Experience Manager – może być już moim wyróżnikiem. [1]

Nie zapominaj o krótkim podsumowaniu zawodowym Bardzo często widzę profile osób, które wypełniły tylko podstawowe informacje dotyczące wykształcenia i stanowisk zawodowych. W podsumowaniu zawodowym możesz opisać nie tylko to czym się zajmujesz ale również powinieneś pochwalić się jakich klientów obsługiwałeś w ramach swoich obowiązków zawodowych, jakie konkretnie działania wykonywałeś dla nich, z jakich narzędzi korzystasz. [2]

Pamiętaj, żeby przy uzupełnianiu profilu wykorzystywać słowa kluczowe, po których chcesz być pozycjonowany. Ma to duże znaczenie ale o tym opowiem w dalszej części.

Poproś o rekomendacje Twoich klientów, współpracowników, szefów. Osoba odwiedzająca Twój profil może na podstawie takich rekomendacji poznać faktycznie czym się zajmujesz lub specjalizujesz. Nie bój się prosić o takie rekomendacje. Pamiętaj żeby odwdzięczyć się swoją rekomendacją osoba, która wystawiła ją Tobie.

WYSZUKIWARKA LINKEDIN

Serwis wyposażył nas w doskonałe narzędzie, które nawet w wersji bezpłatnej może być bardzo przydatne. Pamiętaj o tym, że w tym serwisie możemy wyszukiwać po słowach kluczowych, dlatego pisałem wcześniej, żeby używać tych po których chcesz być pozycjonowany/wyszukiwany.

Mechanizm jest podobny do wyszukiwarki Google. Używaj fraz, których mogą wyszukiwać potencjalni klienci, kontrahenci, przyszli pracodawcy.

Dla przykładu jeżeli chciałbym poszukać osób, które współpracowały lub pracują w Ikei wpisuję do wyszukiwarki „Ikea Polska” zaznaczam „osoby” i już mam na jednej liście osoby, które wpisały frazę „Ikea Polska” do swoich profili prywatnych.

Tworząc opis własnej osoby lub firmy pamiętaj, żeby w pełni wykorzystać opis maks 2.000 znaków. Algorytm tego serwisu zdecydowanie woli długie treści. Zresztą użytkownicy w tym serwisie są bardziej przyzwyczajeni do czytania długich treści.

BĄDŹ AKTYWNY

Nie ograniczaj swojej aktywności tylko na założeniu konta i opisie swoich doświadczeń zawodowych. Serwis LinkedIn to doskonałe miejsce na prezentację swojej osoby jako eksperta. Jak pokazują badania zdecydowanie bardziej lubimy się kontaktować z osobami niż firmami/markami.

Publikuj często treści, które mogą zainteresować Twoją grupę docelową. Mogą to być różnego rodzaju teksty, filmy, grafiki – ważne żeby dotyczyło to Twojej branży, specjalności. Im częściej będziesz publikować to zarówno algorytm, jak również Twoja społeczność będzie polecać Twoje treści.

Korzystaj z grup lub załóż własną, która będzie skupiać ekspertów podobnych do Ciebie lub gdzie będzie można znaleźć informacje dotyczące Twojej branży. Staraj się pomagać społeczności w rozwiązywaniu problemów. Pokażesz w ten sposób, że masz doświadczenie/jesteś ekspertem.

Bądź aktywny na innych zewnętrznych grupach serwisu LinkedIn lub przyłączaj się do dyskusji u innych osób lub na profilach firmowych. W ten sposób możesz zwiększyć rozpoznawalność własnej osoby nie ponosząc żadnych kosztów.

Im większa sieć znajomości to istnieje większa szansa, ze dotrzesz do swoich potencjalnych klientów lub ktoś z Twojej społeczności poleci Twoją osobę.

Publikuj zdecydowanie w tygodniu, niż w weekendy. Godziny publikacji musisz już sam przetestować.

PROFIL BIZNESOWY

Oczywiście istnieje również możliwość założenia w tym serwisie konta dla firmy lub marki. Podobnie jak na Facebooku również tutaj będziemy mieli możliwość wykupienia kampanii reklamowej na promocję strony firmowej oraz będziemy mieli wgląd w statystyki.

Również przy tworzeniu strategii komunikacji firmy w serwisie LinkedIn, powinniśmy się zastanowić po co zakładamy konto na tej platformie, jaki będzie cel komunikacji, jak często będziemy publikować i co najważniejsze co będzie dla nas miernikiem sukcesu.

Profil firmy daje nam pełen szereg dodatkowych funkcji, których nie mamy na profilu prywatnym, np.:

-> tworzenie reklam (o czym wspomniałem wyżej) w kilku formatach ukierunkowanych np. na zbieranie leadów, odesłanie do strony firmowej, czy promowanie posta;

-> rekrutację potencjalnych pracowników (w chwili obecnej zasięg w naszym kraju to ponad 2 mln osób, ekspertów i specjalistów, więc jest w czym wybierać :))

-> analitykę – podobnie jak na Facebooku w serwisie LinkedIn mamy możliwość analizy wielu wskaźników, m.in. analiza ostatnich użytkowników, którzy odwiedzili nasz profil, aktywność i zasięgi ostatnich postów ,,Aktualności”, kto nas obserwuje zarówno pod kątem branż, jak i stanowiska pracy. Możemy podobnie jak w Google Analytics pozyskać dane takie jaki osiągnięte zasięgi organiczne i płatne. Narzędzie analityczne podpowiada nam również jak wyglądają statystyki u naszych konkurentów.

NA KONIEC

Podsumowując – staraj się korzystać z tego serwisu regularnie, uzupełnij w pełni swoje konto prywatne i firmowe. Nie ograniczaj się tylko do przygotowania opisu zawodowego i Twoich doświadczeń ale publikuj często w obszarze Twoich zainteresowań zawodowych. Zostań ekspertem. Traktuj ten serwis jako doskonałe miejsce do nawiązywania kontaktów biznesowych ale idź też na jakość Twoich kontaktów a nie koniecznie na ilość. Publikuj treści, które mogą zainteresować Twoich potencjalnych klientów. Załóż sobie strategie raczej długookresową. Testuj również narzędzia płatne i bezpłatne tego serwisu.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email