Decydując się na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych do promocji naszego biznesu, powinnyśmy pamiętać o doborze właściwego medium, bowiem każdy serwis skierowany jest do innej grupy odbiorców.
Powstaje zatem pytanie jak określić naszego ostatecznego klienta?
Przede wszystkim zacznij analizować dane o użytkownikach danej społeczności, większość serwisów daje nam takie możliwości analizy.
Jak zebrać tzw. insighty?
Potęga Google
Po pierwsze Google. To doskonałe narzędzie, gdzie możemy sprawdzić co robią użytkownicy Internetu – przecież sami często, jeśli czegoś szukamy to właśnie za pomocą wyszukiwarki Google wpisujemy daną frazę słów kluczowych na temat, który nas interesuje. Ekosystem Google daje nam kilka całkowicie darmowych narzędzi analitycznych. Jednym z nich jest opcja Google/Trends – za pomocą tego narzędzia możemy sprawdzić co obecnie interesuje użytkowników w Internecie, możemy sprawdzić najpopularniejsze wyszukiwania w naszym kraju lub za granicą. Sami również możemy zaprogramować wyszukiwarkę wpisując interesującą nas frazę słów kluczowych i porównać z innymi frazami – zachęcam do sprawdzenia tego narzędzia – możesz zrobić doświadczenie wpisz słowo „Content Marketing” – zauważysz wtedy w jakich krajach najczęściej jest wpisywanie takie słowo w wyszukiwarce, wybierając np. obszar polski zobaczysz w jakich województwach naszego kraju najczęściej użytkownicy Internetu wprowadzają frazę Content Marketing.
Kolejnym narzędziem, które daje nam wyszukiwarka Google jest Planer Słów kluczowych – w systemie Google Adwords – narzędzia umożliwiającego tworzenie kampanii reklamowych w największej wyszukiwarce internetowej. Narzędzie, o którym mówię możemy wykorzystać do sprawdzenia jak często użytkownicy wyszukiwarki np. w jakiejś lokalizacji wpisują dane frazy słów kluczowych – jednocześnie mamy podpowiedź o częstotliwości takich wyszukiwań w skali np. ostatniego miesiąca lub roku. Dodatkową ciekawostką tego narzędzia jest możliwość sprawdzenia obecnych kosztów, jakie musielibyśmy ponieś przy realizacji kampanii reklamowej w Google. Jest jeszcze jedna moim zdaniem bardzo ważna informacja dla nas – mianowicie widząc proponowany przez Google koszt za wyświetlenie reklamy po danej frazie słów kluczowych, możemy wyciągnąć wnioski o tym czy nasza konkurencja lub inne firmy realizują kampanie reklamowe po właśnie takie frazie kluczowej. Zasada działania Google Adwords polega na zasadzie aukcji – czyli ten kto płaci najwięcej za wyświetlenie reklamy zawierających daną frazę słów kluczowych, ten dociera do swoich potencjalnych klientów lub osób zainteresowanych danym tematem.
Facebook – król mediów społecznościowych
Również ten serwis ma wiele ciekawych rozwiązań, które możemy wykorzystać do monitorowania tego serwisu pod kontem zachowań użytkowników lub fanów naszego firmowego Fan Page’a.
Potęgę serwisu Facebook możemy zobaczyć w narzędziu „Statystyki Grup Odbiorców” w panelu menadżera reklamy. Jest to narzędzie darmowe, które pozwala nam przeprowadzić szczegółową analizę wszystkich użytkowników serwisu na całym świecie (obecnie wg. najnowszych danych ponad 1 mld. 700 tyś. użytkowników miesięcznie korzysta z serwisu na całym świecie), dla Polski te dane wyglądają następująco: 14 mln użytkowników miesięcznie, 11 mln użytkowników loguje się każdego dnia w tym ponad 8 mln 600 tyś. loguje się do tego serwisu za pomocą urządzeń mobilnych. Wspomniana wcześniej liczba 14 mln jest to 59%wszystkich użytkowników Internetu w naszym kraju. Wracają do narzędzia analitycznego Facebooka tutaj znajdziemy bardzo dużo danych na temat zachowań społeczności tego serwisu: m.in. płeć, wiek, zainteresowania, nawyki, status związku, wykształcenie a na rynku amerykańskim dodatkowo poznamy m.in. poglądy polityczne, poziom dochodów w skali roku jak również jakiej wielkości dom lub mieszkanie posiadają użytkownicy tego serwisu!
To tylko przykładowe dane jakie zbiera Facebook na nasz temat. Żeby dotrzeć do powyższych statystyk musimy mieć założone konto reklamowe, wtedy dostajemy naprawdę całkiem sporą wiedzę na temat użytkowników serwisu. Podobne dane możemy znaleźć również w momencie, kiedy tworzymy reklamę, tutaj definiujemy ostateczny target, do którego dotrzemy z naszym przekazem reklamowym. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest analiza fanów naszego istniejącego już Fan Page’a tutaj każdy użytkownik może zobaczyć czy wszyscy nasi obecni fani są faktycznie naszymi potencjalnymi klientami.
Wykorzystując powyższe narzędzia będziemy mogli sprawdzić, z którego serwisu korzystają nasi potencjalni klienci. To ważne na etapie tworzenia strategii obecności w mediach społecznościowych, żeby dobrać właściwy kanał komunikacji z naszymi klientami.